Határtalanul Erdélyben

Az Izsáki Táncsics  Mihály Általános Iskola és AMI  hetedik évfolyamos tanulói a „Határtalanul” pályázat ke retében 2013. május 24-26. között Erdélybe kirándulhattak. Az utazás előtti hetekben 5 előkészítő órán vettünk részt, ahol sok érdekes és hasznos  információt tudtunk meg Erdélyről. Az előkészítő órákat az iskola pedagógusai és az izsáki r    eformátus egyház lelkésze, Nagy Árpád bácsi tartotta, aki Erdélyben nevelkedett.

Eljött a várva-várt nap és péntek hajnalban, miután csomagjainkat bepakoltunk, és rövid búcsút vettünk szüleinktől, mindenki nagy izgalommal szállt fel a buszra. A 6 órás utazás után megérkeztünk  kirándulásunk első helyszínére, Nagyváradra. Itt csatlakozott hozzánk Huba bácsi az idegenvezetőnk, aki 3 napon keresztül türelemmel mutatta be Erdély nevezetes helyeit. Először megnéztük Nagyváradon a kanonok sort, majd megcsodáltuk Szent László hermáját a székesegyházban más egyházi ereklyék mellett. Ezután ellátogattunk egy magyar nyelvű általános iskolába, ahol a diákok legnagyobb örömére egy matematika és magyar órát zavartunk meg, de eközben betekinthettünk az ott folyó munkába is. Következő állomásunk Ady Endre nagyváradi életének egy fontos helyszíne volt, amely ma emlékmúzeum.

A Kőrös parti séta után a buszra szállva a Királyhágó felé vettük utunkat, és gyönyörködtünk a csodás kilátásban. Ezután Kolozsvárra érkeztünk, ahol éppen városi diáknapokat tartottak. A mi úti célunk Mátyás király szobra, szülőháza , a Farkas utcai templom a Sárkányölő Szent György szoborral, a Házsongárdi temető és végül a szálláshelyünk volt. A finom vacsora után mindenki elfoglalta a szobáját, majd fáradtan bújtunk ágyba. Másnap reggeli után Torockóra indultunk. Felmásztunk a Székelykőhöz, ahonnan varázslatos látvány nyílt a környékre.

Innen a Tordai-hasadékhoz utaztunk, ahol izgalmas túrán vettünk részt a patakvölgy csúszós kövein és függőhidakon egyensúlyozva.

Késő délután a fárasztó túrát kiegészítettük a kolozsvári botanikus kert meglátogatásával, majd pótoltuk az első napról elmaradt Szent Mihály székesegyházi sétát, s nem maradhatott el a Mátyás szobornál a fényképezkedés sem.

Ezen a napon is fáradtan, de rengeteg ismerettel gazdagodva tértünk vissza előző napi szállásunkra.   Harmadik napon a  gyulafehérvári várdombon lévő székesegyházban a Hunyadiak síremlékét kerestük fel, és a szomszédjában álló ortodox katedrális hatalmas méreteivel hasonlítottuk össze. Déván a Szent Ferenc árvaházban megismerkedhettünk az ott lakók mindennapjaival. A ménesi borvidéken egy pincegazdaságba látogathattunk el, ahol lehetőségünk adódott az ottani szőlőtermesztés és borkészítést összevetni az izsákival. Utolsó állomásunkon, Aradon a vértanúk emlékművét kerestük fel.

Mi nagyon sokat kaptunk ettől az úttól, és mi is tettünk érte. A nagyváradi iskolába jellegzetes izsáki ajándékokat vittünk, a szálláson erdélyi dalokat énekeltünk, koszorúztunk Dzsida Jenő sírhelyénél a Házsongárdi temetőben, és egy versét is elszavaltuk. Adományt gyűjtöttünk itthon, és adtuk át az árvaház lakóinak Déván. Előadtuk az október 6-i iskolai műsorunkat Aradon, megkoszorúztuk az emlékművet és a  székely himnusz eléneklése sem maradt el.

Ez a három nap nagyon sok új élménnyel gazdagított bennünket, rengeteg fénykép segítségével sokáig feleleveníthetjük emlékeinket. Köszönjük mindazoknak a közreműködését, akik lehetővé tették számunkra ezt a csodálatos utazást.